
كانال سوئز مسيري آبي براي اتصال دو درياي مديترانه و درياي سرخ به يكديگر است. اين كانال در منطقه سوئز در مصر كمك ميكند تا كشتيهاي تجاري و نظامي، با طي مسافتي كمتر به مقصد برسند. اين منطقه، دوران پرفرازونشيبي را به خود ديده است. در ادامه با مطلب چگونگي ساخت كانال سوئز با مجله دلتا همراه باشيد.
اين كانال آبراهي ساخت دست بشر است كه درياي مديترانه را از طريق درياي سرخ به اقيانوس هند متصل ميكند و به كشتيها اجازه ميدهد تا از مسيري صاف، فاصله بين قاره آسيا و اروپا را طي كنند تا بدون دور زدن قاره آفريقا، خود را از اقيانوس اطلس شمالي به اقيانوس هند برسانند. اين آبراه عظيم براي تجارت بينالمللي حياتي است، درنتيجه از زمان ساخت آن در سال ۱۸۶۹ تا به امروز، همواره مركز درگيرهاي بين كشورها بوده است.
كانال سوئز كجاست؟
اين كانال آبراهي به طول ۱۹۸ كيلومتر از بندر سعيد در درياي مديترانه در مصر تا شهر سوئز در سواحل شمالي خليج سوئز است. اين كانال بخش اعظم كشور مصر را از شبهجزيره سينا جدا ميكند. ۱۰ سال طول كشيد تا ساخته شود و زمان افتتاح رسمي آن ۱۷ نوامبر ۱۸۶۹ است.
اين كانال، كه توسط مقامات منطقه كانال سوئز اداره ميشود و در مالكيت آنها است، سياست پذيرش از كشتيهاي تمام كشورها، با اهداف تجاري و نظامي، را دنبال ميكند. هرچند اين اتفاق همواره بهطور كامل محقق نشده است.
تاريخچه كانال
علاقه به ساخت يك آبراه دريايي كه مديترانه را به درياي سرخ متصل كند، به روزگاري دور بازميگردد. در نتيجه مجموعهاي از كانالهاي كوچك كه رود نيل را به درياي سرخ متصل ميكردند، در ۲۰۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح احداث شدند.
بااينحال، ارتباط مستقيم ميان درياي مديترانه و سرخ به دليل مشكلاتي چون همسطح نبودن آنها، غيرممكن به نظر ميرسيد. ازاينرو، مسيرهاي زميني متعدد با كمك وسايلي چون ارابههايي كه با اسب كشيده ميشدند و بعدها قطارها، عمدتاً از سوي بريتانياي كبير براي جابجايي كالاها در مستعمرههاي اين امپراطوري نظير هند و پاكستان امروزي، مورداستفاده قرار گرفتند.
چگونگي ساخت كانال سوئز
در اوايل سال ۱۸۵۹، كار ساخت كانال از شماليترين نقطه از بندر سعيد آغاز شد. مراحل حفاري كانال ۱۰ سال زمان برد و تقريباً ۱.۵ ميليون نفر در اين پروژه حضور يافتند.
پيشنهاد مطالعه: كيوتو، زيباترين شهر جهان به انتخاب گردشگران